Forståelse af 7-trins-skalaen: Hvordan danske karakterer bedømmes

Forståelse af 7-trins-skalaen: Hvordan danske karakterer bedømmes

I Danmark har vi siden skoleåret 2006/2007 anvendt 7-trins-skalaen til vurdering af elever og studerendes præstationer. Denne karakterskala spænder fra -3 til 12 og kan sammenlignes med det europæiske ECTS-system.

Når en eksamen har et beståelseskrav, anses en elev eller studerende for at være bestået, hvis vedkommende opnår karaktererne 02, 4, 7, 10 eller 12. Omvendt betyder karaktererne 00 eller -3, at eleven eller den studerende ikke har bestået.

Karakterbeskrivelser på 7-trins-skalaen

Hver karakter på 7-trins-skalaen har en specifik beskrivelse, der skal anvendes i alle fag, når der gives karakterer. Disse beskrivelser er vigtige for at forstå, hvordan præstationerne vurderes.

Her er en oversigt over karaktererne og deres betydning:

  • 12: Den fremragende præstation. Giver udtryk for en yderst tilfredsstillende opfyldelse af fagets mål med få eller ingen mangler.
  • 10: Den fortrinlige præstation. Indikerer en omfattende opfyldelse af fagets mål, men med nogle mindre mangler.
  • 7: Den gode præstation. Viser, at fagets mål er opfyldt, men der er en del mangler.
  • 4: Den jævne præstation. Viser en vis grad af opfyldelse af fagets mål, men med adskillige væsentlige mangler.
  • 02: Den tilstrækkelige præstation. Viser, at der er opnået det minimalt acceptable niveau.
  • 00: Den utilstrækkelige præstation. Viser, at der ikke er opnået en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål.
  • -3: Den ringe præstation. Viser en helt uacceptabel indsats.

Disse karakterer og beskrivelser hjælper både lærere og elever med at forstå bedømmelsen af præstationer i det danske uddannelsessystem. Ved at have en klar forståelse af disse karakterer kan eleverne bedre identificere deres styrker og svagheder, hvilket kan bidrage til en mere målrettet læringsproces.

INTERESSANTE NYHEDER

MEST LÆSTE NYHEDER I DAG

SENESTE NYT